zondag 18 mei 2014

Buiten spinnen

Heerlijk weer om gisteren en vandaag buiten te spinnen. Vandaag een licht windje erbij, dat maakt het helemaal lekker. Vogelgeluiden, een vliegtuigje dat de boel kennelijk in de gaten houdt en verder eigenlijk niets.... Zo rustig. Onze katten zoeken een plekje in de schaduw in onze jungle tuin. Momenteel ben ik niet zo bezig met met de lust van mijn leven; het is nu even meer een last, maar er is plaats genoeg voor ons om te zitten en te relaxen. De rest komt misschien wel weer, als ik me wat beter voel.

Het spinnewiel dus naar buiten en ik heb nu bijna 800 gram gesponnen (niet alleen gisteren en vandaag hoor) en dat moet maar genoeg zijn voor wat ik van plan ben te gaan weven. Ik denk aan een poncho; de plannen zijn nog vaag, maar er is tijd genoeg, er is nu nog geen weefgetouw leeg. 
Het zijn vier verschillende natuurlijke kleur tinten, gesponnen uit een lont; allemaal gekocht bij Lowlands Legacy  Een internationaal gezelschap: bruine lont uit Brazilië, donkergrijs uit Argentinië, een lichte kleur uit IJsland en dan nog een mengsel uit Engeland, de blend die speciaal samengesteld is voor Hans en Gerrie van Lowlands Legacy. 
Ben nu begonnen met het ontwerpen van een ruit, waar deze vier tinten in voor komen. Leuk om je eigen stof te ontwerpen!


 Vorige maand heb ik een nieuwe kaardmolen gekocht, ook via LL. Mijn oude Louët heb ik aan mijn vriendin in Duitsland verkocht. Nu kan ik weer vachten spin klaar maken. Lont spint erg fijn, maar om een schapenvacht om te zetten in een mooie gesponnen draad is helemaal het einde...
Hier ben ik bezig met het kaarden van roodgeverfde blauwe Texelaar; er liggen nu heel wat rolletjes klaar om verwerkt te worden. Dat ga ik spinnen op een andere manier zoals ik het de afgelopen tijd geleerd heb tijdens lessen in Hoogersmilde.
Vier vrijdagen kreeg ik les van Thérèse Akkermans: doelbewust spinnen. 
Ik leerde o.a.de long draw techniek, voor mij heel anders dan wat ik gewend ben, maar ik moet zeggen dat het aardig begint te lukken. In een volgende blog kom ik hier wel op terug... 
Ben bezig met de laatste klos vol te spinnen van de bruine lont hier links op de foto, dan nog twijnen- 2 draads - dat is erg geschikt om mee te weven en dan komen de rode rolletjes aan de beurt... Ik hoef me niet te vervelen.

18 opmerkingen:

  1. Ik vind het allemaal zo knap wat je doet! En ik weet dat het heel bewerkelijk is, maar je laat het zo makkelijk klinken :) Veel plezier er mee en ik kom weer kijken wat je hierna te vertellen hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm... gaat het goed met je? Proef ik tussen de regels door dat je het een beetje rustig aan moet doen? Oke, vraag niks, maar wens je sterkte en stuur gewoon wat energie voor al die interessante spinzaken . Begrijp het een beetje en vind het erg bijzonder! En de tuin daar houd ik van. Gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om weer een berichtje van je te lezen! En ik zie dat ik er ook een paar gemist heb. Die ga ik zo meteen eens bekijken.
    Je bent lekker bezig geweest buiten met je spinnewiel. Ja, een tuin is om van te genieten, maar kan qua onderhoud zeker een last zijn.
    Ik vind het knap zoals je met je hobby bezig bent, al begrijp ik er de helft niet van. Maar dat ligt aan mij hoor...

    Grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willemien,
    Rustig aan doen he, dan breekt het lijntje niet...
    Het ziet er allemaal erg professioneel uit!
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blij weer een berichtje van jou te lezen.
    Heerlijk buiten met het spinnewiel, ik ook met mijn handwerkjes.
    Gaat het wel goed met je, of ook even iets rustiger aan doen.
    Tuinwerk loopt niet weg, en misschien is er iemand die wat voor je kan doen.
    Stapje terug doen heb ik moeten leren, soms niet naar mijn zin.
    Moet bedenken dat ik nog heel veel kan, maar we blijven geen jonge blommen Heel veel sterkte met alles, het mooie weer is voor ons allemaal
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk om in je tuin te kunnen spinnen en te kunnen genieten. Ik lees dat het niet super met je gaat en hoop dat het binnenkort wil beteren!
    Zachtjes aan maar en genieten van de momenten waarop je je goed genoeg voelt om iets te ondernemen. Wat een prachtige bollen heb je weer bij elkaar gesponnen. Leuk dat je een ruit aan het ontwerpen bent, ik ben nu al benieuwd naar het resultaat maar ik ben geduldig hoor!
    Groetjes weer (en beterschap)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer als er ongemakken zijn,maar gelukkig ben je ook nog lekker bezig en ja heerlijk werk dat spinnen,lekker met dit weer in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is het toch heerlijk om buiten te spinnen en wat een mooie natuurlijke kleur en dan combineren met rood.. Dit wordt vast een hele mooie poncho.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het buiten zitten met je spinnenwiel gaat je zo te zien goed af, prachtige garens heb je al gemaakt. Genieten van het zachte weer, hopelijk gaat het goed met je.
    Hartelijke groet, Alida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Buiten zitten, werken, lezen of wat dan ook, dat is toch altijd weer heerlijk. Jammer dat het lijf even niet mee wil, maar dat komt vast weer goed! Moed houden! En in de tussentijd ben je prachtig bezig! Hartelijke groet @

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen dat je zo bezig bent met het spinnen. Ik ben erg benieuwd naar de poncho.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. maar dat is fijn om te doen buiten spinnen dat geeft dan echt een buitengevoel. en mooi zo al die strengen .
    succes verder.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo zat ik gisteren ook heerlijk buiten te spinnen! Wat een genot hé?
    Ik hoop dat je je gauw weer beter gaat voelen. Met deze wolletjes en de plannen die je hebt zal dat zeker lukken! Ik ben heel erg benieuwd!
    Fijne zonnige dag gewenst!
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een genot om zo heerlijk buiten te kunnen spinnen, echt genieten! Ik vind je wol erg mooi geworden, de tinten staan prachtig bij elkaar. Hopelijk knap je snel weer helemaal op! Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Al surfend kwam ik op je blog terecht. Ik zie dat je een kaardenmolen hebt van LLL. Nu is mijn vraag bevalt deze kaardenmolen?
    Groetjes jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Jannie, de kaardenmolen is super! Er zijn verschillende mogelijkheden. De mensen van LLL kunnen je prima advies geven. Ik kom er graag.

      Verwijderen
  16. Hoi Willemien,
    Heerlijke bezigheid is dat spinnen toch!Je draadjes zien er mooi uit!!

    BeantwoordenVerwijderen