zondag 11 maart 2012

Servies

Wat ben ik trots op mijn servies East India van Rörstrand uit Zweden. Het theeservies kreeg ik 45 jaar geleden van mijn schoonouders.. 

Het is nog gemaakt van aardewerk; het mag dus niet in de vaatwasser.... Al mijn latere 'aanwinsten'  zijn van porselein gemaakt.
Het  ontwerp is van 1932 en bestaat dus in 2012 maar liefst 80 jaar. In het najaar wordt  'nieuws' geïntroduceerd. Nu al is bekend dat sommige onderdelen uit de collectie genomen worden, maar ongetwijfeld komt er wat anders voor in de plaats.
nieuw logo

De fabriek Rörstrand maakte al aardewerk in de 18e eeuw. 
In 1900 komt de internationale doorbraak na de wereldtentoonstelling in Parijs.


ouder logo



In 1932 werd dus East India - het grote succes - in productie genomen, net op tijd voor de 200ste verjaardag van de Zweedse Oost-Indische Compagnie.


oude scherf


Het servies van de eeuw is ontworpen naar een scherf die gevonden was op de plek waar de in 1745 Oost-Indië vaarder Götheborg gezonken was. 


replica Götheborg

Het schip heeft maar 3 reizen gemaakt naar China en het was onderweg terug naar Zweden met een kostbare lading: veel thee, balen zijde, kruiden en porselein. In het zicht van de thuishaven zinkt het schip omdat het, om onverklaarbare reden, op een onderwater rots liep. Alle opvarenden kwamen veilig aan land. 30% van de lading wordt gered en het scheepswrak raakt in de vergetelheid.
Begin 19e eeuw werd er weer naar het wrak gedoken, maar pas aan het eind van de eeuw kon men met nieuwe technieken heel veel vinden; lading, maar ook bezittingen van zeelieden.
Er is toen besloten een replica te bouwen en vanaf 2005 is die in de vaart.

Jaren was het theeservies het enige wat ik had. Vanaf 1995 kocht ik eerst de koffiekan en 6 kop en schotels en vanaf toen verhuisden er steeds meer borden, schalen, mokken van de winkel naar Huize Bommelstein. Voorlopig vind ik het wel genoeg; het servies is erg kostbaar en mijn hobby weven en spinnen heeft nu prioriteit. We gebruiken het servies regelmatig, toch heeft het af en toe een opfrisbeurt nodig...
aan de poets

Zo, nu ben ik weer bij het weven aangeland. 
Eerder schreef ik over een opdracht van mijn weefgroep: dubbelweefsel met vakjes op 6 schachten.

In de vakjes komen foto's van onderdelen van mijn koffie servies.
koffieservies


De afbeeldingen zijn op sheets gezet zodat ze doorzichtig zijn.

Als weefdraad koos ik een dunne bruine wol omdat die kleur op de randen van het servies aan gebracht is. Ook had ik het plan doorzichtig vissnoer te gebruiken maar daar heb ik van afgezien. 
Het weven verliep voorspoedig en alles is best goed gelukt, hoewel ik wel wat anders voor ogen had..... Aan de opdracht is voldaan. Ik was gebonden aan het gebruik van 'maar' 6 schachten. Het is een raamhanger geworden. Iedereen weet dat het fotograferen daarvan erg lastig is. Je ziet het huis van de buren door het weefsel heen, maar het koffie servies is wel degelijk te herkennen.


De katten vonden die wapperende stroken wel leuk en ze konden er net bij en dat werd ook zichtbaar en daarom heb ik alles boven voor het raam van mijn weefkamer gehangen.

Ik ga nog eens uitvogelen hoe ik een weefsel met foto's in een geweven kast kan plaatsen; daar ga ik dan mijn getouw met 16 schachten voor gebruiken.... nu kan ik dagelijks genieten van mijn kasten met East India servies.

Grote servieskast

Theekast


Elke zondag wordt de tafel gedekt met Eastindia .

eet smakelijk

Ben erg benieuwd wat er dit jaar voor nieuws komt; een paar jaar geleden werden er borden en mokken met een 'ander' decor uitgebracht: een vergroting van een deel van het bloemen patroon. Het staat heel goed; even wat anders.....maar wel echt van Rörstrand.

nieuw decor

Met veel plezier heb ik op het internet informatie opgezocht over de historie van de Götheborg en van Rörstrand.
www.abc.se en dan het artikel The last voyage of East Indiaman Götheborg by Lena Holmgren.
www.en.wikipedia.org/wiki/Göteborg_(ship)
www.rorstand-museum.se/historia









  






6 opmerkingen:

  1. Prachtig Willemien het servies en het geweven servies. Mooi die bloemknoppen op de deksels en het hele servies een pronkstuk in de kast en dat blauw vind ik ook zo mooi. En nog een stuk geschiedenis, mooi gedaan, groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Willemien, daar ben ik even stil van, dat begrijp je natuurlijk wel ;) Prachtig is het servies, mooi verhaal erbij. Het geweven werkje vind ik ook heel mooi. Nu kom ik natuurlijk nog wel eens extra even om het hoekje kijken ;)
    Fijne zondag, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, wat een heerlijk logje Willemien! Echt bijzonder dat je dit prachtige servies 'zomaar' in de kast hebt staan! Ik wist niet veel van de herkomst, dus heel interessant om te lezen. Jouw toepassing van dit servies vind ik reuzeknap en creatief gedaan, complimenten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig! Wat een mooi blogje. Interessant allemaal. Ik had nog nooit van dit servies gehoord, maar het is prachtig en helemaal met de informatie die je er bij gezocht hebt. Mooi om dat zo te weven. Dat geeft wel een extraatje aan je werkstuk. Ik vind het prachtig!

    Morgen ga ik met mijn dochter naar Harlingen: naar het Hannemahuis om de tentoonstelling te bekijken waar je me op attent maakte. Ik ben benieuwd. Sowieso natuurlijk leuk om even samen op stap te gaan :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja het is een echt mooi servies. dit heeft idd af een toe een poetswerk nodig.ik spaar ook servies maar dan van blond. dat is behoorlijk drukker dan dit maarja, ieder zijn ding. het weefwerkje hangt mooi boven. pas wel in dat raam. en boney en spike, kun je daar geen slofjes voor breien zodat ze de dingen wat heel laten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig mooi servies en aangezien ik gek op blauw ben, zal het ook beeldig in mijn kast staan...Wat een bezit!!!
    Leuk dat je het gewoon gebruikt, zo geniet je er elke dag van,samen met de Heer van Bommel!
    Groetjes, Lisa

    BeantwoordenVerwijderen